Drodzy Rodzice
w związku z trudnym dla Was czasem, kiedy dzieci pozostają w domu będziemy tu publikować przeróżne przydatne do samodzielnej pracy materiały. Zaglądajcie Państwo również na blogi grupowe - nauczycielki grup będą się starały regularnie zamieszczać tam propozycje przeróżnych zabaw i zajęć do wykonania w domu oraz ciekawe artykuły o tematyce wychowawczej dla Państwa.
Szanowni Rodzice ,
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r w sprawie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410) nasza placówka do odwołania pracuje w innym trybie.
Od dnia 25 marca 2020 r nauczyciele realizują nauczanie na odległość za pomocą mediów elektronicznych, zachęcamy w związku z tym Państwa bardzo serdecznie do odwiedzania blogów grupowych na których nauczycielki grup przedstawiają propozycje do realizacji z dziećmi na każdy dzień.
Zachęcamy również do korzystania z materiałów opublikowanych na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna.
Nauczycielki grup dostępne są na dyżurach telefonicznych oraz mailowych wg grafików opublikowanych na blogach.
W sprawch organizacyjnych możecie się Państwo kontaktować z Przedszkolem telefonicznie, mailowo, przez skrzynkę przy wejściu do Przedszkola.
Zestaw zabaw matematycznych z opisem do wykonania w domu
Zabawy dla 5-6 l
1.Zabawa „Witamy swoje palce” – Mówimy rymowankę, a dzieci realizują jej treść
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.
2. „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. R.. wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dzieci wysypują z kubka liczmany i liczą. Kto miał tyle samo, dobrze wykonał zadanie.
R. uderza w metalowy trójkąt, a dzieci odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy R. uderza w trójkąt, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków słyszą.
3.Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klamerek, manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania. Do zabawy możemy wykorzystać klocki , kasztany, sylwety zwierzątek ,piłeczki, patyczki itd. Dzieci nagradzamy poprzez oklaski, naklejki, książeczki do kolorowania, baloniki itp ………./ wszystko zależy od pomysłów rodziców /
4.„Kolorowe motyle” – zagadki matematyczne” – dzieci siedzą w półkolu, R. rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Wybrane dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje R. motyla z odpowiednią cyfrą. R. odczytuje zagadkę, dzieci podają odpowiedzi. Następnie dzieci rzucają dwiema kostkami, dodają oczka i przeliczają i podają sylwetę motyla z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki podane przez R.
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
5. Zabawa z cyferkami i literkami
Praca indywidualna dostosowana do możliwości dzieci – dzieci otrzymują karty pracy z poznanymi literami i cyframi oraz obrazkami i cyframi, mają policzyć litery, elementy, określić ich liczbę kolorując kwadrat z odpowiednią cyfrą. Poprawnie wykonane zadanie nagradzane jest uśmiechniętą buzią
6. Zabawa matematyczna „Owady”
Wykonywanie zadań w zespołach /podział na zespoły poprzez wylosowanie jednej cyfry i ustawienie się przy właściwej obręczy/:.
Każdy zespół otrzymuje duży karton z narysowanym kwiatem
o 4 dużych płatkach oraz 4 podpisane koperty z różnymi owadami – biedronki, motyle, osy, komary. Zadaniem zespołów jest ułożenie danych owadów na danym płatku wg instrukcji rodzica
a) Tworzenie zbiorów owadów: w prawym górnym, prawym dolnym, lewym górnym i lewym dolnym płatku kwiatka
b) Policzenie wszystkich zbiorów owadów i przyporządkowanie właściwej liczby.
c) Porównywanie powstałych zbiorów owadów wg instrukcji rodzica – wstawienie właściwego znaku: <.>, =
(np. Czego jest na płatkach więcej: motyli czy biedronek?
O ile jest więcej motyli?
O ile jest mniej biedronek?
Jaki znak matematyczny wstawicie między tymi zbiorami?
d) Wykonywanie działań matematycznych i układanie ich zapisów wg instrukcji rodzica.
(np.: Ile razem jest komarów i os? Ułóżcie zapis: 7+3=10
O ile więcej jest motyli od biedronek? Ułóżcie zapis: 8-6=2)
7. „Pisanki” – czytamy lub mówimy wiersz S. Aleksandrzaka, w trakcie którego przypinamy pisanki, ilustrujące wiersz: Proponuję by pisanki wykonały dzieci wspólnie z rodzicami z kartonu lub z wydmuszek
„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta – gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta – ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa - piękna, przystrojona w kolory tęczy
Dumne są z nich dzieci wszystkie.
-
Omówienie treści wiersza - opisywanie wyglądu pisanek.
-
Przeliczanie pisanek, dopasowywanie liczebnika porządkowego do odpowiedniej pisanki.
Opracowała Teresa Kuźma
Program "Dzieci uczą rodziców"
Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.
Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U
Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.
Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/